Webinar Infant Mental Health en discriminatie; over cultuursensitiveit en posttraumatische groei

In deze webinar staat Eva stil bij Infant Mental Health en de impact van discriminatie op de ontwikkeling van het jonge kind. Hoe wordt een jong kind beïnvloedt door een context waarin discriminatie plaatsvindt. Hoe werkt het door op een kind als ouders gediscrimineerd worden? Hoe speelt intergenerationele overdracht hierbij een rol. Je krijgt inzicht in jouw blinde vlekken als hulpverlener als het gaat om racisme en discriminatie. Je leert welke mechanismen invloed hebben binnen de organisatie als het gaat om discriminatie en uitsluiting. En tot slot krijg je handvatten om je aanpak cultuursensitiever te maken en zo zorg beter te kunnen laten aansluiten.

Praktische informatie

Spreker: Eva van Ooijen
Datum: Vrijdag 27 november om 10.00 uur.

Lengte: De webinar bedraagt 1 uur. 

Kosten: Elke webinar kost €29,95,- 
IMH Nederland is CRKBO geregistreerd, waardoor er geen BTW over het bedrag betaald hoeft te worden.

Schrijf jij je tegelijk in voor alle vier webinars, dan krijg je korting en betaal je €109,80  i.p.v. €119,80. 
Organisaties die 10 of meer medewerkers tegelijk willen inschrijven, kunnen contact (mail naar info@imhnederland.nl) met ons opnemen voor pakketprijzen. Het is mogelijk om de webinars op een ander moment te bekijken 

Opname: De webinars worden opgenomen. Ben je verhinderd, laat het gerust weten. Heb jij je ingeschreven, dan krijg je nadien van ons een link en kan je de webinar terugzien. Inschrijven voor de webinars is mogelijk tot 31 oktober 2020. Het terugkijken van de webinars is mogelijk tot 30 november 2020

Over de spreker:
Eva werkt als intercultureel trainer voor onder meer KIT (Koninklijk Instituut voor de Tropen) en traint teams binnen de kinderopvang, het onderwijs en de jeugdgezondheidszorg op het gebied van cultuursensitiviteit en kansengelijkheid. Eva behaalde een bachelor in (interculturele) communicatie en een master in Culturele Antropologie en specialiseerde zich in Medische antropologie. Daarnaast rondde zij een onderwijskundige master af.

Vooropleidingseisen

Niveau: HBO+ en WO.

Er wordt verwacht dat de deelnemer minimaal geringe kennis heeft van of bekend is met de term en visie van Infant Mental Health. 

Doelgroep: Orthopedagogen, Orthopedagogen-Generalist, Psychologen, GZ-psychologen, Klinische
psychologen, Maatschappelijk werkers, Psychotherapeuten, Vaktherapeuten, Artsen, Jeugdartsen,
Jeugdverpleegkundigen, Jeugdzorgwerker, Social Workers, Psychiaters, Jeugdverpleegkundigen,
Jeugdregisseurs, Verloskundigen

Leerdoelen

Na afloop weet de cursist

  1. hoe discriminatie de ontwikkeling van het gezin met jonge kinderen kan beïnvloeden 
  2. hoe discriminatie de ontwikkeling van het jonge kind kan beïnvloeden 
  3. over de rol van intergenerationele overdracht m.b.t. discriminatie bij een jong kind
  4. discriminerende en uitsluitende mechanismes binnen de organisatie te herkennen
  5. welke tools je hebt als hulpverlener om cultuursensitiever te werken.

Voorbereiding

Er is geen voorbereiding vereist voor deze webinar.

Onderstaande filmpjes zijn (vrijblijvend) om je te verdiepen in Infant Mental Health

Richtlijnen, bronnen en/of vakliteratuur

In de webinar komen ondere andere aspecten voor voren uit :

– Ooijen, van, EEAC. (2020), Kansengelijkheid voor álle kinderen, Vakblad Vroeg. (37), 2020, 37-39.
– Marks, A. K., Ejesi, K., McCullough, M., & Garcia Coll, C. (2015). The development and implications of racism and discrimination. Handbook of Child Psychology and Developmental Science.  
– Husband, T., (2012). “I Don’t See Color”: Challenging Assumptions about Discussing Race with Young Children. Early Childhood Education Journal. (39) 365-371)
– Ungar,M (2011). The social ecology of Resilience. A handbook of Theory and Practice. USA, New York Springer
– Ungar, M. (2005) Handbook for working with Children and Youth: Pathwaus to Resilience
Across Cultures and Context, England, London: Sage Publication
– Ungar, M (2006)
– Kleber, R.J., Figley, C.R.,& Gersons, B.P. (1995). Beyond trauma: cultural and societal
dynamics. New York: Plenum
– Center on the developing Chil (2016). From best practices to breakthrough impacts: A
science-based approach to buildinga more promising future for young children and families
– APA richtlijnen: Building resilience in children and youth

Accreditatie

De webinnarreeks is SKJ geaccrediteerd: 4.25 punten

NB! De accreditatie geldt alleen bij inschrijving voor alle vier de webinars. Dus alleen indien er een pakket afgenomen wordt, komt een deelnemer in aanmerking voor de accreditatie, niet per losse webinar.

* IMH Nederland kan niet garanderen of er daadwerkelijk accreditatie toegekend wordt.

 

Toetsing

Indien je in aanmerking wil komen voor de accreditatie zal er een online toets met 3 multiple choice vragen worden gesteld (dit wordt opgenomen in een totaal toets van 12 vragen over de 4 webinars. Daarbij moet 80% van de antwoorden goed zijn)

Aanmelden

Klik hier om je aan te melden, onderaan de pagina is het aanmeldformulier te vinden.

Nieuwsbrief

Nominatie VROEG-prijs

Ook interessant

Samenwerking

Vroeg_rgb_3840-768x377-1.png

Agenda

januari 2021
februari 2021
maart 2021
Geen evenementen gevonden!
Meer laden