Spelen is leren

Veel baby's en jonge kinderen zijn enthousiast om de wereld te ontdekken. De eerste weken na de geboorte gebeurt dat veel door te kijken, maar daarna ontdekt een baby door te pakken en spullen in de mond te stoppen.

De spelontwikkeling vervolgt zich daarna in vaste stapjes, van manipulerend spelen tot aan constructief bouwen en doen-alsof spel. Meestal verloopt dit allemaal vanzelf en laat een jong kind zien dat het zich met allerlei soorten speelgoed op verschillende manieren kan vermaken.

Als de ontwikkeling van spel niet vanzelf gaat

Er zijn jonge kinderen die helemaal niet zo nieuwsgierig zijn om de wereld te ontdekken. Zo zijn er baby's die rustig in de box liggen, zonder op ontdekking uit te gaan. Ook zijn er kinderen die zulke specifieke voorkeuren hebben, dat er eigenlijk geen variatie zichtbaar is in het spel.

Spelen is nodig om te leren. Komt het spelen niet vanzelf op gang dan is belangrijk om hier wat mee te doen. Om te weten welke interventie je moet inzetten, is het goed om te beoordelen welke oorzaak er mogelijk meespeelt. Woont een kind in een omgeving waar het kind niet genoeg uitdaging aangeboden krijgt, dan kan de achterstand ingelopen worden door de omgeving aan te passen. Soms is er meer aan de hand, bijvoorbeeld doordat er sprake is van onderliggende motorische problematiek, een ontwikkelingsachterstand/LVB of een ontwikkelingsstoornis zoals autisme. Hoe eerder de oorzaak van de vertraagde spelontwikkeling bekend is, hoe meer effect de interventie heeft.

Accare

Jonge Kind team poli Hengelo
Diagnostiek & behandeling gedrag

Lees meer

Aveleijn

Diagnostiek &  behandeling
Ontwikkelingsproblemen/verstandelijke beperking

Lees meer